la cal·ligrafia àrab
la
cal·ligrafia àrab
فن
الخط
La
cal·ligrafia àrab
(en àrab, فن
الخط,
fann al-ẖaṭṭ,
'art de la línia') és un art decoratiu propi dels pobles que
utilitzen l'alfabet
àrab i les seves variants. Se sol considerar com la principal de
les arts islàmiques.
Tècnica
La
cal·ligrafia comença a desenvolupar-se, més enllà del seu ús
funcional, amb el cal·lígraf Abu-Alí
Muhàmmad ibn Alí ibn Muqla ,
que va ser visir de
tres califes abbàssides.
Ibn Muqla i el seu germà van establir les primeres regles de
proporció en el traçat de les lletres. Van prendre com a mesura
principal el punt, això és, el rombe traçat amb el càlam, per
mesurar la longitud de les línies i el cercle amb diàmetre igual al
de la lletra àlif (ا),
per calcular les proporcions de les lletres. Els estils derivats de
la cursiva original es regeixen per aquestes unitats de mesura.
L'instrument
habitual per a l'escriptura és el càlam (en àrab, qalam),
utilitzat encara avui dia per a la cal·ligrafia artística. El càlam
és una canya, en l'extrem del qual es fa un tall transversal: aquest
tall determina l'alternança entre traços gruixuts i fins,
característica de la majoria dels estils cal·ligràfics. Al Magrib
i a Al-Andalus, es feia servir, però, amb més freqüència, un
càlam acabat en punta, com les tradicionals plomes europees, i per
això l'anomenada escriptura
andalusí
o magrebina
no té alternança en el traç. Hi ha estils cal·ligràfics menys
coneguts que usen altres instruments: els musulmans de la Xina,
per exemple, usaven el pinzell propi dels cal·lígrafs xinesos, i
donaven a la cal·ligrafia
àrab executada d'aquesta manera una aparença molt peculiar.
Principals estils
Totes
les formes clàssiques que adopten els caràcters àrabs deriven
d'una de les dues escriptures utilitzades en època preislàmica: la
cursiva i la hiri,
més tard anomenada cúfica.
Nasj o nasji
El
nasj ("còpia") n'és l'estil més bàsic, derivat
de l'antiga cursiva preislàmica i de les regles ideades per Ibn
Muqla. Deu el seu nom al fet que es va desenvolupar amb la intenció
de ser una cal·ligrafia ràpida i clara alhora, per a utilitzar-la
en la còpia de manuscrits. El nasj és l'estil en què es
basen les lletres d'impremta en la majoria de les llengües que
empren caràcters àrabs, així com el que utilitzen les màquines
d'escriure i els ordinadors. D'aquest, deriven la majoria dels estils
cal·ligràfics
Ruq'a
La
ruq'a,
derivada del nasj,
no és pas un estil ornamental, sinó funcional. El seu nom significa
"tros", perquè es va desenvolupar per a poder escriure en
trossos petits de paper, de manera que cabés la major quantitat de
text en el menor espai possible. És per això que simplifica la
forma de les lletres; n'elimina totalment l'ornamentació i els
diacrítics i tendeix a inclinar les paraules, de manera que alguns
caràcters puguin superposar-se a d'altres. Els dos punts es
converteixen en una ratlla horitzontal, els tres punts en una espècie
d'accent circumflex i el punt simple redueix la mida a la meitat per
a no confondre'l amb la ratlla. El ruq'a
és l'estil més utilitzat en l'escriptura manuscrita avui dia,
sobretot als països del Màixriq
(orient àrab).
Cúfic
El
kufi
o cúfic s'anomena així per la ciutat de Kufa,
on es va desenvolupar a partir del segle
VIII. És l'estil més antic: anteriorment es deia hiri,
per la ciutat d'al-Hira,
capital del regne làkhmida,
i en els seus orígens fou influït per l'alfabet
siríac. Es caracteritza per tenir angles pronunciats i un aire
quadrat en general. Per no trencar-ne l'aire massís, amb freqüència
els punts de les lletres es redueixen a petites ratlles gairebé
imperceptibles. És un dels estils més emprats encara avui dia en
rètols i decoració i el que més variants té, a part d'haver donat
lloc als estils magrebins i andalusís. Entre les seves variants
destaquen:
El
cúfic florit, en el qual els traços adquireixen certs trets
vegetals, i s'entrecreuen.
El
cúfic geomètric, en el qual les lletres s'estilitzen i
simplifiquen, i formen figures geomètriques.
Thuluth
El
thuluth
s'assembla al nasj,
del qual deriva, i la lletra no és més llarga en proporció al
gruix de la línia. Es desenvolupa en el segle
XIII com a estil ornamental, en competència amb el cúfic. El
thuluth
original va donar pas, tot seguit, a una varietat anomenada thuluth
deformat, en el qual
les lletres s'allarguen o s'escurcen a voluntat, per adaptar
l'escriptura a l'espai on s'inscriu (generalment un rectangle)
Estils perses
l'estil
farsi
(persa), i els seus derivats, procedeixen del nasj
i neixen, com el seu nom indica, a les regions d'Àsia influïdes per
la cultura persa. Aquest estil procedeix del ruq'a
i, com aquest, en general es caracteritza per la simplificació de
les lletres, l'allargament horitzontal dels traços i l'alternança
de grandàries entre unes lletres i d'altres. Dins dels estils
d'origen persa, un dels més cèlebres és el nasta'liq,
estil netament oriental el nom del qual procedeix de nasj
ta'liq, és a dir,
"nasj
penjant".
Diwani
L'estil
dīwānī,
derivat també del nasj,
deu el nom al fet que era utilitzat en l'administració (diwan)
de l'Imperi
otomà. Va ser inventat pel cal·lígraf Husam
Rumi a partir de l'estil persa ta'liq,
antecessor del nasta'liq,
i es va fer popular durant el regnat de Solimà
el Magnífic (1520-1566).
És un estil barroc, molt ornamental, que es caracteritza per les
línies allargades i corbes, i perquè perllonga els traços de
manera que, sovint, s'uneixen entre si lletres que no haurien de
fer-ho: és freqüent tractar d'escriure paraules o frases senceres
en dīwānī
sense aixecar el càlam del paper. S'escurça, així mateix, l'espai
entre paraules.
Estils magrebins i andalusins
Un
estil -o conjunt d'estils- important és l'anomenat andalusí
o magribí, que guarda poca relació amb els altres perquè, a
diferència d'aquests, no deriva del nasj sinó del cúfic
antic. És la forma d'escriptura tradicionalment usada a Al-Andalus,
el nord-est d'Àfrica i pels pobles musulmans de l'Àfrica
occidental. S'executa amb un càlam diferent dels que s'utilitzen
habitualment, ja que té una punta aguda similar a les de les plomes
europees. És per això que té poc de gruix en el traç i aquest sol
ser uniforme. Escapa a les regles de proporció aplicades en els
altres estils, per la qual cosa concedeix una llibertat d'execució
més gran
Comentarios
Publicar un comentario